Rondreis door Noorwegen 2019

Ook dit jaar gaan we weer via Denemarken met de boot over naar Bergen. Echter zal onze rondreis door Noorwegen ditmaal een aantal anderen plaatsen aandoen, bijvoorbeeld Flam. Volg in deze blog live onze rondreis door Noorwegen. Wil je lezen hoe het de vorige keer was, klik dan hier.

Dag 1: Een tussenstop in Bremen.

Lets go! Het is ongeveer 14:30 als onze auto volgeladen onze straat uitdraait. Vandaag gaan we een klein deel van de eerste kilometers richting Noorwegen afleggen. Voor ons inmiddels asfalt en andere weggebruikers. Dit beeld veranderd eigenlijk heel de reis niet, alleen de borden veranderen. Utrecht, Apeldoorn, Hengelo en dan daar eindelijk Duitsland. Ons navigatiesysteem geeft ons de optie om de snelweg te verlaten en een stukje af te snijden. Omdat we genoeg snelweg kilometers hebben gehad en nog te gaan hebben doen we dit. Het beeld veranderd van een snelweg naar een landelijk weggetje door weilanden. Op enkele van deze weilanden spotten we wat hertjes die zich tijdens de zonsondergang durven te vertonen.

Inmiddels is het al helemaal donker geworden als we weer de snelweg opdraaien voor de laatste 100km naar ons hotel. Zoals we inmiddels gewend zijn van Duitsland mogen we in dit laatste deel vandaag nog even lekker genieten van wegopbrekingen met de bijhorende snelheidsbeperking. We maken ons niet druk en rijden rustig achter de rest aan, we zijn tenslotte bijna bij ons hotel!

Plof, dat hotelbed ligt toch wel erg lekker na een paar uur in de auto gezeten te hebben. We zijn ruim op tijd en volgens planning aangekomen, gelukkig maar want de spelletjes als “ ik zie, ik zie wat jij niet ziet” zijn we toch wel even zat voor vandaag.

Dag 2: Op weg naar de boot.

Vandaag zijn we van Bremen verder gaan rijden naar Hirtshals. Vanaf daar gaat onze boot namelijk naar Noorwegen. De reis hiernaartoe ging best vlot en het was heerlijk om even wat langer te kunnen slapen vanmorgen, omdat we al een stukje op weg waren. Eenmaal aangekomen in Hirtshals hadden we nog genoeg tijd om daar wat rond te kijken. De vuurtoren hadden we al vaker gezien, maar we waren nog nooit naar boven gegaan. Tijd om het nu wel eens te doen. De trappen omhoog waren iets vermoeiender dan we dachten, maar wat een mooi uitzicht hadden we daarna! Gelukkig gingen de trappen naar beneden wat sneller en hebben we nog even rondgekeken op het strand voordat we naar de boot reden.

Om 5 voor 8, mooi op tijd, vertrokken we naar Bergen. ‘s Avonds hebben we heerlijk Italiaans gegeten bij Prego Prego. Dit restaurantje zit sinds kort ook op de boot (Fjordline) en we kunnen het zeker aanbevelen.

Dag 3: Bergen

Na een schommelige nacht op de boot was het tijd om ons klaar te maken voor het ontbijt. Opzich waren we al half wakker, want de bootwekker gaat heel hard om 6 uur ‘s ochtends af, voor de mensen die in Stavanger moeten uitstappen. Uiteraard hebben we weer een heerlijk, uitgebreid ontbijt op bij het Commander Buffet.

Om half 1 kwamen we dan eindelijk aan in Bergen. Het was heerlijk weer, blauwe lucht met zon en rond de 12 graden. Vrij uitzonderlijk voor de stad met de meeste regen van Europa, maar dat vonden we natuurlijk geen probleem!

‘s Middags zijn we langs een aantal bezienswaardigheden van de stad gelopen. Zo liepen we door de smalle, knusse straatjes bij Knosesmauet. Hier vind je de houten, gekleurde huisjes die je vaker tegenkomt in Noorwegen. Vanaf daar zijn we naar de Johanneskirken gegaan. Inmiddels was het zo lekker weer, dat er zelfs mensen op het terras zaten. Voor ons dus een mooi moment om met de Floibanen naar boven te gaan. Het blijft gewoon heel mooi daar. Na genoten te hebben van het uitzicht over Bergen en even heerlijk in het zonnetje te hebben gezeten, zijn we naar de verschillende meertjes gaan wandelen. Mooi om het ook eens zonder sneeuw te zien hier en de waterstroompjes te horen stromen. Ons stappendoel hadden we na deze wandeling ook weer makkelijk gehaald.

‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten in de vismarkt. Stel je even voor dat je in een leuke stad van Noorwegen zit, aan het water met uitzicht over Bryggen (de oude stad). Voor je staat een bord met heerlijk eten en naast je staat een kachel met een vuurtje. Oja, en op het bankje waar je zit liggen nog knusse kleedjes. Kan niet beter toch? 🙂

Dag 4: Van Bergen naar Flam.

Vanmorgen zijn we na het ontbijt gaan rijden richting Flam. We hadden als optie om over de hoofdweg te rijden, maar omdat we wel van een avontuurtje houden, zijn we via een wit weggetje gegaan (richting Mo en Eksingedal). We waren erg blij met deze keuze, want wat kwamen we ontzettend mooie natuur tegen. Ook reden we op een gegeven moment door sneeuwlandschappen, wat we niet verwacht hadden, gezien de temperatuur in Bergen (12 graden). Hier richting het binnenland werd het dus toch een stukje frisser. Soms reden we lange tijd alleen door de mooie fjorden, weidse landschappen en langs grote meren. Er hing af en toe ook een mist tussen de bergen, wat het een beetje mysterieus maakte. Je snapt al dat we behoorlijk vaak zijn gestopt om foto’s te maken…

Rond een uur of 5 kwamen we aan bij ons huisje. We zitten hier aan een weggetje met aan de overkant een beekje en aan de achterkant van ons huisje begint een dennenbos.

Dag 5: Flam / Aurland

Vandaag hadden we een hele dag om te spenderen rondom Flam. We verblijven hier namelijk 2 nachten. Ons huisje boekten we via Airbnb. Via deze link krijgen jullie 25 euro korting op een boeking bij Airbnb: Registreer bij Airbnb en ontvang €25 korting op je eerste avontuur. Hier is m’n uitnodigingslink: https://abnb.me/e/j5Y5tOVmHU

We begonnen de dag, na het ontbijt, met een ritje naar Myrdal. Dit deden we natuurlijk met de bekende Flamsbana. Om 11:45 vertrok de trein vanaf het station in Flam. Onderweg stopten we 5 minuten bij de waterval Kjosfossen. We zaten vrij hoog en daarom was het niet heel raar dat deze waterval bevroren was. Ondanks dat was het nog steeds heel mooi om te zien! Ook kwamen we langs veel mooie uitzichten over de dalen en fjorden. Na ongeveer 3 kwartier kwamen we aan in Myrdal. We hadden hier een stop van 30 minuten, voordat de trein weer terug zou gaan naar Flam. Opzich is Myrdal niet meer dan een station en 3 huisjes, maar daarom hadden we wel even tijd om lekker te lunchen.

Eenmaal terug in Flam hebben we daar nog even rondgekeken in het museum en in de winkel. De zon begon al aardig te schijnen, dus het werd tijd om naar het Stegastein Viewpoint te gaan. We reden over een smal bergweggetje naar boven. Vanaf dit uitzichtpunt hadden we echt een schitterend uitzicht over het fjord! Als je hier in de buurt bent, moet je er zeker naar toe gaan! We besloten om nog een wandelingetje te maken in het bos naast het uitzichtpunt. Op een gegeven moment waren we hier een rendier of eland op het spoor… Maar helaas hebben we hem niet gezien..

Na deze spannende wandeling was het al half 5. De tijd gaat altijd zo snel als je het naar je zin hebt…Om half 5 / 5 uur zou de bierbrouwerij in Flam opengaan. Een mooie tijd om even onderuit te zakken met een biertje erbij. We kozen de bierproeverij van 5 verschillende biertjes. Daarna was het de bedoeling om in ons huisje te eten, maar met een restaurant bij de bierbrouwerij was dat lastig natuurlijk…We besloten daarom om toch maar hier te blijven en wat te eten. Dit was zeker geen slechte keus, want we hebben een heerlijke burger met bosbessenchutney op.

Dag 6: Van Flam naar Odda.

Vandaag hebben we geloof ik de mooiste plek van de wereld gevonden. We vertellen er zo meer over natuurlijk, maar laten we beginnen bij het begin.

Ook vandaag hadden we de hoofdweg richting Odda kunnen nemen, weer terug via Vossevangen. Maar laten we eerlijk zijn, een avontuur is toch leuker om te beleven. Daarom besloten we om via Geilo richting Odda te rijden. Het weer zag er goed uit en de weg richting Hol / Geilo was geopend. Rond een uur of half 10 reden we weg bij ons huisje in Aurlandsvangen. De route begon door fjordlandschappen en ging door de tunnels vrij snel omhoog. Zo reden we op een gegeven moment een prachtig sneeuwlandschap in met bevroren meren. En dat was nog maar het begin…Want het werd nog mooier.

Vlak voordat we bij Geilo aankwamen, moesten we door een speciale tunnel (om het zo maar even te noemen). We konden namelijk niet zo doorrijden de tunnel in, maar moesten na ongeveer 10 meter wachten voor een poort die open moest. Achter ons sloot deze poort weer en zaten we dus in de tunnel. Het was wel een beetje een spannend idee, want was als die poorten nou niet meer opengingen? Gelukkig ging de ook de poort aan het einde van de tunnel weer open en kwamen we bij het plaatsje Geilo. Geilo is een typisch wintersport stadje.

Net buiten Geilo hebben we geluncht met weer een schitterend uitzicht over de sneeuwlandschappen. De sneeuw zag er uitnodigend uit om een wandelingetje in te maken, maar daar kwamen we snel op terug. Je zakte namelijk tot je middel de sneeuw in na 2 stappen! Lachen was het wel natuurlijk!

En toen begonnen we aan de mooiste plek van de wereld: de Hardangervidda. We mochten zonder sneeuwkettingen doorrijden, zo het winter wonderland in. Blauwe lucht en verder alleen maar sneeuw, sneeuwbergen en af en toe een verdwaald huisje. Het leek een beetje op de Noordpool, tenminste hoe je je dat voorstelt. Het voelde alsof je alleen op de wereld was af en toe en je wist niet waar je moest kijken (ook al was het vooral wit van de sneeuw). Echt prachtig om hier doorheen te rijden!

Net na de Hardangervidda kwamen we langs een waterval, Vøringsfoss . De weg hier naartoe was afgesloten, maar die 200 meter konden we ook wel lopen. Vøringsfoss is echt een prachtige waterval van ongeveer 300 meter hoog. Het water kletterde naar beneden zo de sneeuw in. Tussen de bergen hingen wolken, wat ook deze plek weer een beetje mysterieus maakte.

Rond half 5 kwamen we aan in Odda. We verblijven hier in Vikinghaug, een mooi hotel met uitzicht op de fjorden en het stadje zelf.

Dag 7: Van Odda naar Stavanger

Wat was het heerlijk wakker worden vanmorgen tussen de fjorden in Odda. Het zonnetje kwam op en verlichte de bergen steeds meer. Dit was natuurlijk prachtig om te zien! Na het ontbijt, met uitzicht op het fjord, begonnen we aan ons laatste deel van de roadtrip door Noorwegen. Een vrij lange rit van Odda naar Stavanger, maar zeker niet minder mooi dan de andere delen. Voordat we echt op pad gingen, brachten we nog een bezoekje aan het startpunt van de Trolltunga. Het wordt afgeraden om er in de winter, zonder gids, naartoe te hiken. Maar de spoorlijn is er nog wel (deels) te zien en vanaf het weggetje naar boven heb je een mooi uitzicht over Odda.

Om 11 uur begon de trip naar Stavanger dan echt, met als eerste stop de waterval Låtefossen. In de verte zagen we al een mist hangen in het dal door het opspattende water. Zo wisten we precies waar we de waterval konden vinden. Låtefossen splitst zich op in tweeën en wordt daarom ook wel tweelingwaterval genoemd. Je begrijpt al dat dit natuurlijk ook weer schitterend was om te zien.

Na een half uurtje bereikten we het plaatsje Røldal, dat midden in een skigebied ligt. We hebben hier broodjes gehaald en het staafkerkje bezocht. Onderweg richting Stavanger zag je het landschap veranderen. We begonnen met sneeuwbergen en langzaam maakten deze bergen plaats voor een meer heuvelachtig gebied. Tussen de heuvels lagen uitgestrekte grasvelden. Heerlijk om hier doorheen te rijden met het zonnetje in je gezicht! Eenmaal bij Stavanger in de buurt reden we over talloze eilandjes die verbonden waren met bruggen. Ook weer heel mooi om te zien! Om kwart over 3 namen we de boot van Arsvagen naar Stavanger, waarvandaan het nog maar 3 kwartier rijden was naar ons huisje.

Inmiddels hebben we heerlijk pizza gegeten van de Pizza Bakeren Sola (echt de beste pizza die er is). En genieten we van het leuke huisje waar we nu verblijven.

Dag 8: Een dagje in Sola

Wakker worden met het geruis van de zee en het zonnetje dat naar binnen schijnt…Beter kan niet toch! Vandaag hebben we besloten om een dagje rondom ons huisje te blijven en te genieten van de omgeving hier. Een keertje een dag zonder auto is ook wel eens fijn. Naast ons huisje ligt een wandelroute die is uitgezet met blauwe paaltjes. Deze zijn we gaan wandelen en wat was het weer heerlijk! We begonnen op het strand, waarna de wandeling verder ging over rotsblokken bij de zee. Af en toe was het best even klimmen, maar dat maakte het wel weer een avontuur. De rotsblokken veranderden langzaam in grasvelden met graspollen, waartussen water stond. Je snapt al dat we hier van steen naar steen of van graspol naar graspol probeerden te springen..

Eenmaal terug bij ons huisje hebben we op de heuvel bij de zee geluncht, in de vorm van een picknick. Genieten op die plek, want je kijkt ver uit over de zee.

De rest van de dag hebben we doorgebracht rondom ons huisje. Morgen is alweer de laatste dag hier in Noorwegen, want ‘s avonds vertrekt de boot richting Hirtshals in Denemarken.

Dag 9: Byrkjedal en Stavanger

Vorig jaar en de jaren daarvoor lag er altijd sneeuw in Byrkjedal, maar dit jaar was er geen sneeuw te bekennen. Hooguit af en toe een besneeuwde bergtop in de verte. Toch had ook dit wel iets, want het landschap zag er gelijk heel anders uit. Weer de uitgestrekte graslanden met hier en daar grote zwerfkeien. Soms reden we door dennenbossen of langs beekjes. Al met al best afwisselend! Omdat er dit jaar geen sneeuw lag, besloten we om nog een keer naar de Manafossen te lopen, of misschien beter gezegd te klimmen. De waterval was nu niet bevroren, wat ervoor zorgde dat er een dikke stroom met water naar beneden kletterde. Erg mooi om te zien natuurlijk! Het enige dat we niet weten is of het nou makkelijker klimmen was met sneeuw of zonder.

In Byrkjedal zijn we gaan kijken bij het winkeltje. Ze verkopen hier zelfgemaakte kaarsen, wat je meteen al ruikt als je de winkel binnenkomt. Verder vind je er allerlei leuke Noorse spullen en de bekende kabouters met hoge puntmutsen.

‘S Middags zijn we gaan winkelen in Stavanger. Om 5 uur gingen de winkels dicht en hadden we nog een uur te overbruggen voordat we naar de boot moesten gaan. Het weer was een beetje regenachtig voor het eerst deze vakantie, dus perfect om even naar de Ikea in Sandness te gaan.

Vanavond vertrekt onze boot om 8 uur en komen we rond 8 uur aan in Hirtshals, Denemarken.