Rondreis door het zuiden van Noorwegen.

Op dit moment zijn we een kleine rondreis door het zuiden van Noorwegen aan het maken. We reizen van Bergen naar Stavanger. In deze blog vertellen we je alle avonturen van deze reis.

Deze ochtend (zaterdag) moesten we vroeg opstaan, om precies te zijn half 5. Onze reis begon namelijk met een lange autotocht naar Hirtshals. Hiervandaan vertrekt onze boot naar Bergen. Normaalgesproken zijn we niet zo goed in vroeg opstaan, maar nu het om reizen gaat, gaat dit een stukje makkelijker. Tijdens de reis naar Hirtshals hebben we de oude Viking stenen (Lindholm Høje) bezocht in Aalborg, Denemarken.

Na een goede reis naar Hirtshals konden we genieten van een ontzettend mooie zonsondergang bij de vuurtoren. De boot vertrok op tijd, dus eindelijk tijd om een hapje te eten en uit te rusten van de autoreis (als er niet te hoge golven zijn natuurlijk..).

We hebben heerlijk geslapen op de boot, bijna geen golven. Om 6:30 kwamen we aan in de haven van Stavanger. Hier stapten mijn broertje en zijn vriendin op, zodat ze met ons mee konden reizen. Op de boot hadden we een heerlijk ontbijt met elkaar. En na veel gezien te hebben, waaronder een aantal fjorden, kwamen we aan in de haven van Bergen. Tijd om deze geweldig leuke stad voor de tweede keer te gaan ontdekken.

Eerst zijn we naar de Fløibanen gegaan. Dit is een klein treintje die naar de top van de berg Fløien gaat. Vanaf daar heb je een erg mooi uitzicht over de stad. Deze keer lag er behoorlijk wat sneeuw, dus we moesten voorzichtig aan doen. Achter dit uitzichtpunt ligt een mooi bos waar je heerlijk kunt wandelen. Wij zijn door dit mooie besneeuwde bos naar een aantal meertjes gelopen. Precies zoals je je een winter wonderland voorstelt.

Toen we weer beneden waren zijn we naar Bryggen gelopen, de oude stad van Bergen. Het is echt leuk om tussen de gezellige, houten huisjes door te lopen. Zelfs de grond is gemaakt van hout.

Na deze wandeling was het tijd om naar ons appartement te gaan om even uit te rusten en ons klaar te maken voor het diner in de vismarkt.

Als je meer tips en info wilt over Bergen, lees onze blog hierover dan hier.

Vandaag was weer een reisdag. We reisden van Bergen naar Odda. Een ontzettend mooie route met veel verschillende landschappen: watervallen, mooie meren en besneeuwde bergen. Ondanks de sneeuwbuien hadden we een goede reis naar Odda. Een keer was de weg gesloten (wat we ergens al hadden verwacht, omdat het ons vorig jaar ook overkwam), maar een paar aardige Noren wisten een ander ‘wit’ weggetje om toch bij Odda te komen. Dat weggetje was letterlijk en figuurlijk wit, maar het was echt super. Soms leek het of we in de middle of nowhere reden op besneeuwde weggetjes met ontzettend mooie natuurgebieden om ons heen.

Na deze mooie tocht kwamen we veilig aan in Odda, om ongeveer 16:00 uur, in ons erg leuke en mooie appartement. We hadden echt niet gedacht dat het zo mooi zou zijn. Wow, wat een super uitzichten hebben we hier. Tijd om wat foto’s te gaan maken!

Op dit moment ben ik pannenkoeken aan het bakken voor het hele gezin en schrijf ik verder over onze reisdag gisteren. Ik probeer het inderdaad tegelijkertijd en tot nu toe lukt dit aardig (geen verbrande pannenkoeken) 😊.

Gisteren reden we van Odda naar Sola (een kleinere plaats vlakbij Stavanger). Mijn broertje woont hier. Tijdens deze tocht kwamen we weer heel veel mooie landschappen tegen. Van bevroren meren en besneeuwde bergen naar enorme fjorden en grote watervallen. We konden ook het huis van de oma van mijn broertjes vriendin bezoeken (ze is Noors). Het was erg leuk om een typisch Noors huis van de binnenkant te zien.

We moesten twee veerboten nemen op deze route en de eerste boot vertrok precies voor onze neus. Maar ondanks dat konden we ons prima vermaken in de mooie omgeving daar. En het was ook niet zo heel erg om even een relax momentje te hebben.

Om 18:45 kwamen we dan eindelijk aan in ons huisje in Sola, waar we vorig jaar ook verbleven. Het is echt een schattig Noors huisje aan het strand.

Woensdag zijn we een ochtendje bij de school van mijn broertje gaan kijken. We deden mee met de lessen. Leuk om te zien wat hij doet en waar hij woont, een mooie plek met een schitterend uitzicht over de zee.

Bij ons huisje, ook bij het strand, hebben we een wandeling gemaakt deze middag. Heel leuk, maar wel een beetje koud na een uur wandelen. We kwamen langs grote rotsen en grasveldjes met graspollen (waar ijs tussen zat). We moesten dus van graspol naar graspol springen. Aan het einde van deze wandelroute liepen we langs de zee, die voor een deel bevroren was. Dit is echt apart om te zien, maar wel erg mooi!

Vandaag (donderdag) zijn we naar Sirdal gegaan, waar ze een leuk winkeltje hebben in Byrkjedal. We kwamen langs een waterval die we graag wilden bezoeken, waterval Månafossen. Voordat je deze waterval kan zien, moet je een redelijk lastig wandelpad volgen, of misschien beter gezegd een klimpad. Normaal zou deze route redelijk goed te doen zijn, maar nu was alles besneeuwd en was de weg van ijs. Dat was dus een groot avontuur. We hadden nooit gedacht dat we nog zo blij zouden zijn met onze snowsteps..

Maar uiteindelijk hebben we de top bereikt en zagen we de ontzettend mooie waterval. Månafossen is de grootste waterval in deze regio.

Na een aantal foto’s genomen te hebben, was het tijd om aan onze wandeling terug naar de parkeerplaats te beginnen. Eerlijkgezegd dachten we dat naar boven gaan makkelijker was dan naar beneden, wat we redelijk goed hadden ingeschat. Maar gelukkig vonden we een iets makkelijkere manier om beneden te komen: we gebruikten de steile, bevroren paden als een glijbaan. Soms moesten we echt even stoppen om bij te komen van het lachen. Maar we hebben het zonder gebroken armen of benen gehaald tot de parkeerplaats.

Na dit avontuur was ons plan om verder te rijden naar het plaatsje Sinnes, maar de weg was helaas gesloten. Daarom zijn we via een andere weg terug gereden naar ons huisje. Deze route was overigens ook erg mooi!

Vrijdag zijn we naar Stavanger geweest. We hebben door de oude stad gewandeld, met de leuke witte huisjes. We hebben geluncht bij de haven en heerlijke warme chocolademelk gedronken bij Bluebird Kaffebar. In Stavanger is een soort speeltuin (Geopark) gemaakt van oude elementen uit de olie-industrie. Hier hebben we wat lol gemaakt en zijn daarna weer verder gegaan.

Hier in de buurt kwamen we een verse vismarkt tegen, erg leuk om te zien! Ze verkochten verse vis vanaf een boot. Mensen namen een tas mee en konden zeggen hoeveel vis ze wilden hebben.

Als je meer wilt lezen over Stavanger, lees dan onze blog over deze leuke stad hier.

Deze avond hadden we een ontzettend mooie zonsondergang bij ons huisje. We zijn de berg opgelopen om ernaar te kijken.

De laatste dag alweer.. Vanavond zullen we teruggaan naar Nederland met de boot. Maar eerst hadden we nog een heerlijke dag op het strand, waar we hebben gewandeld. Helaas is het nu echt tijd om terug te gaan, na een geweldige roadtrip door het zuiden van Noorwegen. We hebben heel veel mooie dingen gezien, zoals jullie hier hebben kunnen lezen. Hebben jullie misschien een favoriete plek in Noorwegen? Laat het ons weten in een reactie!