Een weekje in het zonnige Lissabon

Eindelijk hebben we Lissabon op onze bucketlist aan kunnen vinken. Afgelopen week zijn we er 6 dagen geweest en wat een leuke stad is dit! In deze blog lees je ons reisverhaal per dag.

Dag 1: Vlucht van Amsterdam naar Lissabon

Deze vakantie begonnen we een beetje anders dan normaal. We zijn namelijk in plaats van met de auto, met de bus en trein naar het vliegveld gegaan. Dit was eigenlijk erg leuk om te doen en we waren er ook snel. Om half 1 vlogen we naar Lissabon met KLM, waar we om half 3 (plaatselijke tijd) geland waren. Het is in Portugal een uurtje vroeger. We zijn met de metro naar ons appartementje in de wijk Alfama gegaan. Dit ging ook prima..

De eerste middag/avond in de stad hebben we gebruikt om even rond te kijken en wat boodschappen te doen. Als je hier rondloopt kom je al gelijk van die huizen met de typische tegeltjes tegen. In de straatjes is het heel gezellig, mensen zitten buiten op terrasjes aan een aperitiefje en er klinkt muziek door de straten. Wij begonnen de avond met een aperitiefje op ons terras, waarna we uit eten zijn gegaan in de wijk hier. Bij het restaurant waar we gingen eten, was er Fado muziek (de traditionele muziek van deze omgeving), wat het natuurlijk wel extra gezellig maakte.

Dag 2: De stad verkennen

Vandaag zijn we na het ontbijt door de stad gaan lopen (heel veel gaan lopen haha). We hebben verschillende pleinen bezocht (bijv. Rossio Square en Comercio Square) en hebben heerlijk gewandeld langs de rivier De Taag. ‘s Middags zijn we naar het kasteel geweest: Castelo de Sao Jorge. Wat heb je vanaf daar mooie uitzichten over de stad zeg! Het is hier in Lissabon trouwens echt nog zomer. Rond een uur of 5 was het nog 25 graden, echt heerlijk:) Bij het kasteel hebben we wat gedronken op het terrasje. En dat natuurlijk weer met zo’n mooi uitzicht over Lissabon. Toen we alles gezien hadden, zijn we naar de kathedraal van Lissabon gelopen. Wanneer je naast de S.E. kathedraal staat is het wel indrukwekkend, zo hoog en groot. De S.E. kathedraal deed ons een beetje denken aan de Notre Dame in Parijs (qua voorkant).

Omdat het nog steeds heerlijk weer was, hebben we een ijsje gegeten bij de rivier. Er kwamen daar mega grote kwallen voorbij. De grootste die we ooit hebben gezien, denken we… Vanavond gaan we koken in ons appartementje en daarna nog even de stad in, om Lissabon in de avond te bekijken.

Dag 3: Sintra

Vanmorgen zijn we met de trein naar Sintra gegaan. Een plaatsje in het westen van Portugal, waar verschillende mooie paleizen en kastelen staan. Het treinritje hier naartoe duurde ongeveer 3 kwartier en ging heel makkelijk. Eenmaal aangekomen bij Sintra, kon je met bussen en ander vervoer naar boven, naar de paleizen..Maar wij gingen lopend (en opzich waren we niet de enige). Het was een leuke tocht met mooie uitzichten en leuke oude straatjes, maar wel behoorlijk vermoeiend. Het ging heel de tijd steil naar boven en dat zo’n 50 minuten lang..Maar we hebben het gehaald tot het eerste paleis: Pena Palace. Het paleis is erg mooi en leuk om te zien. Het was er wel behoorlijk druk, maar dat hadden we opzich wel verwacht. Nadat we het paleis hadden bekeken, zijn we met een tuk-tuk naar het volgende kasteel gegaan (Quinta da Reguleira). De tuk-tuk was echt grappig trouwens en ging nog best hard. En het was natuurlijk ook wel even lekker om te zitten. Bij Quinta da Reguleira konden we ook een paar grotten bezoeken en je hebt hier de wat bekendere ‘putten’ waardoor je helemaal naar beneden kan lopen. Ondanks dat we er ‘s ochtends al redelijk op tijd waren, was het na dit tweede kasteel al bijna 5 uur. We hadden hierdoor geen tijd meer om de andere kastelen en paleizen te bezoeken. Wel konden we met de Lisboa card nog gratis naar binnen in een museum over de mythes en legendes van Sintra. Natuurlijk hebben we ook nog even rondgekeken in het stadje zelf. Daar vonden we een heel gezellig wijnbarretje, waar we alvast ons aperitiefje op hebben (wijn met verschillende soorten kaas).

Redelijk moe zijn we weer met de trein naar Lissabon gegaan. Daar hebben we heerlijk gegeten bij Buenos Aires restaurant. Wanneer je buiten op het terras zit kijk je precies tussen de huizen door naar het Rossio plein. In dit restaurant hebben we eindelijk ook de likeur van hier geprobeerd: Ginja. Na het eten zijn we langs de pleinen naar ons appartement gelopen. Onze benen hadden al spierpijn van gisteren, maar nu helemaal haha.. Maar ondanks dat is het het wel waard!

Dag 4: Belém

Vandaag hebben we een uitstapje gemaakt naar Belém. We begonnen in de tram, maar nadat die ermee stopte zijn we verder gegaan met de trein. Er zijn dus verschillende mogelijkheden om er te komen. Eenmaal aangekomen in Belém liepen we door een mooi park richting het beeld Padrão do Descobrimentos. We zijn langs de Taag naar de Torre de Belém gelopen. Het was ondertussen al weer aardig warm geworden, maar dat maakte de wandeling langs de rivier wel extra leuk. Echt een zomers gevoel!

Bij de Torre de Belém stond een best lange rij. Er worden maar een aantal mensen per keer naar binnen gelaten. Opzich is dit binnen wel fijn, want dan is het daar niet heel druk. Vanaf de toren hadden we een leuk uitzicht weer. We zijn, toen we weer beneden stonden, lekker gaan lunchen in het park. We hadden dit keer zelf onze broodjes meegenomen. Met een volle maag en een kleurtje extra door de zon, zijn we verder gegaan naar het klooster: Mosteiro dos Jerónimos. Dit vonden we heel mooi om te zien! Toevallig was er binnen in de kerk een mis bezig. Er zong een koor, wat natuurlijk erg mooi galmde door het grote gebouw.

Tijd om weer terug te gaan naar het centrum van Lissabon. We hebben daar eindelijk het heerlijke gebakje op: Pasteis de Nata. We konden deze ook bij Belém halen (ze zeggen dat ze hier oorspronkelijk vandaan komen), maar er stond zo’n lange rij dat we maar naar het centrum terug zijn gegaan. En we moeten zeggen dat het heerlijk is:) Op de terugweg richting ons appartement hebben we er stiekem nog een op haha..

Dag 5: De laatste volle dag

Na een beetje uitgeslapen te hebben zijn we in de stad gaan ontbijten. Lekker een croissantje op en iets wat op een broodje leek haha. Daarna was het tijd voor het tramritje in de bekende gele tram. We zijn begonnen met tram nummer 25 en daarna stapten we over op de bekende tram 28. Deze trams zijn de oude gele trams die je overal ziet rondrijden. Het was erg leuk om hiermee een rondje door de stad te rijden. Na ongeveer een uur in de tram te hebben gezeten, zijn we gaan kijken bij de lift Santa Justa. Er stond alleen een behoorlijk lange rij, dus we zijn niet meer naar boven gegaan. ‘s Middags hebben we nog een pastei de nata op, oeps. Het blijft lekker haha:)

Inmiddels was het al ongeveer 6 uur en kwamen we op het idee om met de trein naar de Ponte 25 de Abril te gaan. Een brug die erg veel lijkt op de Golden Gate bridge. Naast de brug staat ook nog het beeld van Christus, welke weer lijkt op die in Rio de Janeiro. Van alles wat dus hier in Lissabon! Dit allemaal samen met een mooie zonsondergang was best cool om te zien:) ‘s Avonds hebben we weer lekker gegeten in de wijk Alfama, waar ons appartement ook staat. En ook vanavond klonk de Fado muziek op de achtergrond. Als afsluiter hebben we nog een shotje Ginja op bij een oma die het op straat verkocht. Je ziet hier overal mensen die het verkopen. Na weer een geslaagde dag zijn we door de gezellige straatjes van Alfama teruggelopen naar ons appartement, om een beetje op tijd te gaan slapen. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland..

Dag 6: Terug naar Nederland

Vanmorgen zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan. Het was spitsuur, dus behoorlijk druk. Maar verder was dit wel een makkelijke manier om er te komen. Om 11:40 (uiteindelijk 12:00 door wat kleine vertraging) vlogen we terug naar Nederland. We hebben het echt heel erg leuk gehad in Lissabon, zoals je hebt kunnen lezen. Echt een geweldig leuke stad om te bezoeken! Heel gezellig ook! We hadden er zo nog een tijdje kunnen blijven..